مجله الکترونیک 3

اینترنت اشیاء یا چیزنت (IoT) چیست؟

مسعود رادپور – اینترنت اشیاء یا iot، شامل دستگاه‌های محاسباتی و کنترلی مرتبط به یکدیگر شامل خودروها، ماهواره‌ها و تجهیزات دیجیتال، اشیاء، حیوانات مزرعه یا افراد باشد که با شماره شناسایی منحصربه‌فرد و توانایی انتقال اطلاعات از طریق شبکه اینترنت است.

یک چیز در اینترنت اشیا می‌تواند فردی با ردیاب ماهواره‌ای، گلدانی کوچک در خانه یا یک مزرعه بزرگ هوشمند، یا شبکه از خودروهایی باشد که دارای حسگرهای جهت مانیتور وضعیت راننده و یا ترافیک منطقه باشد. با تعریفی دقیق‌تر شیئی که می‌توان به آن آدرس پروتکل اینترنت (IP) اختصاص داد و قادر به انتقال داده‌ها از طریق شبکه اینترنت یا اینترانت است.

به طور فزاینده‌ای، سازمان‌ها در صنایع مختلف از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند تا کارآمدتر و چابک‌تر عمل کنند، رفتار مشتریان را بهتر درک کنند تا خدمات موردنیاز مشتریان را افزایش دهند یا تصمیم‌گیری را بهبود بخشند و ارزش کسب‌وکار را افزایش دهند.

اینترنت اشیاء چیست

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

  • اکوسیستم اینترنت اشیاء متشکل از دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر ارتباط تحت وب است که از پردازنده‌ها، حسگرها و سخت‌افزارهای ارتباطی برای جمع‌آوری، ارسال و عمل بر روی داده‌هایی که از محیط خود به دست می‌آورند، استفاده می‌کنند. دستگاه‌های اینترنت اشیاء داده‌های حسگری را که جمع‌آوری می‌کنند با اتصال به اینترنت یا سایر دستگاه‌های متصل به شبکه به اشتراک می‌گذارند که در آن داده‌ها به فضای ذخیره‌سازی ابری ارسال می‌شوند تا به‌صورت محلی تجزیه‌وتحلیل شوند. گاهی اوقات، این دستگاه‌ها با سایر دستگاه‌های مرتبط ارتباط برقرار می‌کنند و بر اساس اطلاعاتی که از یکدیگر دریافت می‌کنند، عمل می‌کنند. دستگاه‌ها بیشتر کار را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند، اگرچه افراد می‌توانند با دستگاه‌ها تعامل داشته باشند.

چرا اینترنت اشیاء مهم است؟

اینترنت اشیاء به مردم کمک می‌کند هوشمندتر زندگی و کار کنند و همچنین کنترل کاملی بر زندگی خود داشته باشند. علاوه بر ارائه دستگاه‌های هوشمند برای هوشمندسازی خانه‌ها ادارات و مجموعه‌های آموزشی و ورزشی، اینترنت اشیاء برای تجارت نیز ضروری است. اینترنت اشیاء به کسب‌وکارها نگاهی دقیق به نحوه عملکرد سیستم‌هایشان می‌دهد و بینش‌هایی را در مورد همه چیز از عملکرد ماشین‌ها گرفته تا زنجیره تأمین، عملیات لجستیک و رفتار مشتریان ارائه می‌دهد.

اینترنت اشیاء شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فرایندها را خودکار کرده و هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند. همچنین ضایعات را کاهش می‌دهد و ارائه خدمات را بهبود می‌بخشد، تولید و تحویل کالا را کم‌هزینه‌تر می‌کند و همچنین شفافیت را در معاملات مشتری ارائه می‌دهد.

به‌این‌ترتیب، اینترنت اشیاء یکی از مهم‌ترین فناوری‌های زندگی روزمره است و همچنان که کسب‌وکارهای بیشتری پتانسیل دستگاه‌های متصل را برای رقابتی نگه‌داشتن آن‌ها درک می‌کنند، به کار خود ادامه می‌دهد.

مزایای اینترنت اشیا برای سازمان ها چیست؟

اینترنت اشیا چندین مزیت را برای سازمان ها ارائه می دهد. برخی از مزایا مربوط به صنعت هستند و برخی دیگر در چندین صنعت قابل اجرا هستند. برخی از مزایای رایج اینترنت اشیا، مشاغل را قادر می سازد که

  • بهبود تجربه مشتری
  • افزایش بهره وری کارکنان
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • نظارت بر فرایندهای تجاری داشته باشند
  • ادغام و تطبیق مدل‌های کسب‌وکار و بررسی عملکرد هرکدام اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر و در نتیجه درآمد بیشتری ایجاد کند.

اینترنت اشیا شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا روش‌های برخوردشان با کسب‌وکارشان را بازنگری کنند و ابزارهایی را برای بهبود استراتژی‌های کسب‌وکارشان در اختیارشان قرار می‌دهد. اینترنت اشیاء می‌تواند با تسهیل کار کشاورزان در کشاورزی به نفع آنها باشد. حسگرها می‌توانند داده‌های مربوط به بارندگی، رطوبت، دما و محتوای خاک و همچنین سایر عوامل را جمع‌آوری کنند که به خودکارسازی تکنیک‌های کشاورزی کاهش مصرف سموم کاهش میزان آبیاری کمک می‌کند.

توانایی نظارت عملیات زیرساخت اطراف نیز عاملی است که اینترنت اشیا می‌تواند به آن کمک کند. برای مثال، حسگرها می‌توانند برای نظارت بر رویدادها یا تغییرات در سازه ساختمان‌ها، پل‌ها و سایر زیرساخت‌ها استفاده شوند. این کار مزایایی مانند صرفه‌جویی در هزینه، صرفه‌جویی در زمان، تغییرات کیفیت زندگی را به همراه دارد.

یک کسب و کار اتوماسیون خانگی می تواند از اینترنت اشیا برای نظارت و دستکاری سیستم های مکانیکی و الکتریکی در یک ساختمان استفاده کند. در مقیاس وسیع‌تر، شهرهای هوشمند می‌توانند به شهروندان در کاهش ضایعات و مصرف انرژی کمک کنند. اینترنت اشیاء هر صنعت، از جمله مشاغل در بخش مراقبت‌های بهداشتی، مالی، خرده‌فروشی و تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع

مسعود رادپور

Recent Posts

برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی EMI چه مواردی را باید رعایت کرد؟

مسعود رادپور | تداخل الکترومغناطیسی EMI پدیده ای است که در آن یک موج الکترومغناطیس…

10 ماه ago

نحوه نوشتن گزارش طراحی برد الکترونیک

برای ثبت گزارش طراحی در پروژه های الکترونیک باید در چند مرحله به ایجاد برگه…

10 ماه ago

MVP چیست و کاربرد آن در طراحی محصولات الکترونیک

مسعود رادپور - MVP  چیست ؟ و حداقل ویژگی قابل قبول در طراحی محصولات الکترونیک…

1 سال ago

سلسله ‌مراتب طراحی محصول

مسعود رادپور - در این مقاله سلسله‌مراتب نیازهای مزلو را در دنیای طراحی محصول و…

1 سال ago

نحوه برنامه ریزی برد STM32F103C8T6 Blue Pill با Arduino IDE

مسعود رادپور - برد STM32F103C8T6 Blue Pill ، یک برد توسعه برای میکروکنترلر ARM Cortex…

1 سال ago

چرا یک پردازنده مناسب استفاده در محیط‌های خاص نیست؟

مسعود رادپور - در مقاله برنامه‌نویسی Raspberry Pi Pico RP2040 در محیط MicroPython اشاره شد…

1 سال ago