نحوه قرار دادن بلندگوها برای شنیدن صدای عالی

بهترین فاصله قرار گیری بلندگوها

نحوه قرار دادن بلندگوها برای شنیدن صدای عالی

مسعود رادپور – مکان، مکان، مکان.  مهم نیست که چه تجهیزات صوتی دارید، قرارگیری صحیح بلندگو می تواند تجربه شنیداری شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. در اینجا 6 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند حداکثر استفاده را از بلندگوهای استریو خود ببرید:

بهترین مکان قرار دادن بلندگوها

  1. قرارگیری اولیه به طور تقریبی تصمیم بگیرید که هنگام گوش دادن در کجا قرار بگیرید، سپس  بلندگوهای خود را طوری قرار دهید که با موقعیت گوش دادن شما یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل دهند.
  2. جداسازی بلندگو سعی کنید برای بلندگوهای قفسه کتاب حدود  1.2 متر  برای بلندگوهای روی زمین 4.2 فاصله داشته باشید. اگر بلندگوهای شما خیلی نزدیک باشند، صداها با هم ترکیب می شوند اگر فاصله آنها خیلی زیاد باشد، بین دو نیمه بخش استریو فاصله وجود خواهد داشت (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد).
  3. ارتفاع بلندگو  بلندگوها را طوری قرار دهید که  (توییترها تقریباً هم ارتفاع گوش های شما باشند)تویترها درایورهای کوچک بلندگوهای شما هستند. آنها مسئول کنترل محدوده سه برابری فرکانس بالا هستند.
  4. مجاورت دیوار. بلندگوهای خود را حداقل  1 متر از نزدیکترین دیوار دور کنیداین بازتاب صدا را به حداقل می‌رساند که می‌تواند بر وضوح پخش تأثیر منفی بگذارد.
  5. تنظیم زاویه بلندگو : بلندگوهای خود را به سمت داخل زاویه دهید. تا به سمت شنونده – به طور خاص تر، در نقطه ای دقیقاً پشت سر شنونده قرار گیرند. اگر می‌خواهید صدای خوبی در ناحیه گوش دادن وسیع‌تر داشته باشید، زاویه جمع شدگی را کاهش دهید. زاویه بلندگوهای خود را هر بار چند درجه کم یا زیاد کنید تا زمانی که به آن نقطه با کیفیت مطلوب برخورد کنید!
  6. چیدمان اتاق : اطمینان حاصل کنید که  هیچ جسمی بین بلندگو و گوش شما قرار نمی گیردبرای تقارن در چیدمان بلندگو و مبلمان تلاش کنید. هدف در اینجا کاهش انعکاس صدا تا حد امکان است.

دستیابی به صدای عالی با بلندگوها مستلزم آزمون و خطا است

چرا این مراحل اهمیت دارند؟ همه چیز به کنترل تصویرسازی استریو و بازتاب صدا برمی گردد.

شبیه سازی :

شبیه سازی استریو دقیق این تصور را ایجاد می کند که هر صدا از مکان دیگری می آید. صدای یک گروه موسیقی را تصور کنید که از یک نقطه در فضا می آید و هر ساز روی هم چیده شده است. این یک شبه استریو ضعیف خواهد بود. حالا تصور کنید که بسته بندی آن صداها را باز کنید تا هر ساز از چپ به راست پخش شود – گویی نوازندگان روی صحنه مقابل شما ایستاده اند. این یک تصویر استریو خوب است.

دفعه بعد که به سخنرانان خود گوش می دهید، چند سوال از خود بپرسید:

1. وسط صدا جای خالی هست؟
2.  آیا به نظر می رسد که سازها با هم همپوشانی دارند و با هم ترکیب می شوند؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این موارد مثبت است، پس احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید شبیه سازی استریو را با تنظیم ورودی یا محل بلندگوهای خود بهبود بخشید.

 

انعکاس صدا:

هنگامی که به موسیقی گوش می دهید، چیزی فراتر از امواج صوتی را می شنوید که مستقیماً از بلندگوها به گوش شما می رسد  .شما همچنین صدای بازتابی را می شنوید که از دیوارها، مبلمان و غیره شما منعکس می شود. امواج صوتی منعکس شده کمی دیرتر از امواج مستقیم به گوش شما می رسد که منجر به نوعی اعوجاج در صدا می شود. این می تواند صدای موسیقی شما را مبهم و نامشخص کند و همچنین می تواند تصویر استریوی ظریف شما را از بین ببرد.

آیا به پایه بلندگو نیاز دارم؟

هنگامی که بهترین مکان برای قرار دادن بلندگوهای خود را پیدا کردید، ارتفاع آنها را در نظر بگیرید. هر دو بلندگو باید رو به شنونده باشند و توییترها تقریباً در سطح گوش باشند. برای دستیابی به ارتفاع مطلوب گوش دادن، ما به طور کلی استفاده از پایه های بلندگو را پیشنهاد می کنیم. اما قرار دادن بلندگوها روی مبلمان به جای پایه های اختصاصی معمولاً خوب است – فقط اصل بازتاب را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که مخروط های بلندگو با لبه جلویی مبلمان همسطح (یا بیرون زده) هستند.برخورد نداشته باشد. اگر بلندگوی شما نزدیک پشت مبل باشد، صدا از تمام سطوح مخروطی جلوی مبل منعکس می شود.

 

انعکاس از دیوارها:

به یاد داشته باشید که دیوارها صدا را نیز منعکس می کنند. بلندگوها باید حداقل  1.2 متر از نزدیکترین دیوار فاصله داشته باشند (به خصوص اگر بلندگوی شما در گوشه ای قرار دارد). بسیاری از بلندگوها دارای پورت های باس در عقب هستند. قرار دادن یک پورت باس عقب خیلی نزدیک به دیوار، امواج صوتی را منعکس می کند و در نتیجه صدا مبهم می شود. اگر اسپیکرهای شما دارای پورت‌های باس در جلو هستند، باید بتوانید آنها را کمی نزدیک‌تر به دیوار قرار دهید.