چگونه بهترین لامپ را برای روشنایی محل کار خود انتخاب کنید؟

روشنایی میز کار

چگونه بهترین لامپ را برای روشنایی محل کار خود انتخاب کنید؟

روشنایی میز کار
روشنایی میز کار

مسعود رادپور – هیچ‌چیز بدتر از این نیست که بنشینید و در یک اتاق کار تاریک کار کنید. شما به‌سختی می‌توانید یادداشت‌های خود را ببینید- یا حتی بدتر از آن، در تلاش برای یافتن قهوه خود هستید . اختلاف سطح نوری که برای روشن کردن اتاق استفاده می‌کنید و روشنایی میز کار باعث پرت شدن حواس شما می شود.

این مقاله به شما کمک می کند بهترین انتخاب روشنایی برای دفتر کار خود داشته باشید . از سبک لامپ گرفته تا ویژگی‌های اضافی، ما همه چیزهایی را که باید در چک‌لیست خود قرار دهید می دانیم.

1. چرا نور خوب برای شما مهم است؟

آیا می‌دانستید نورپردازی مناسب می‌تواند حال و هوای شمارا تغییر دهد؟ وقتی خسته شدید متوجه خواهید شد که نور مصنوعی و روشن شمارا بیدار نگه می دارد.  تابش خیره‌کننده لامپ چشمان شمارا تحریک می‌کند و باعث می‌شود احساس کنید تازه از خواب بیدار شده‌اید، حتی اگر اواخر بعدازظهر باشد!

این نوع نورپردازی در چراغ‌های اداری استفاده می‌شود تا مطمئن شوند که روی کار تمرکز می کنید. متأسفانه، ممکن است با نور فلورسنت و روشن که به‌زور وارد چشمان شما می‌شود، کمی تحریک شوید.  ولی این عالی نیست، به‌خصوص زمانی که تمام‌روز به صفحه کامپیوتر خیره شده اید.

از سوی دیگر، لامپی که درخشش آرام‌بخش و گرمی ایجاد می‌کند، می‌تواند آرامش‌بخش باشد. وقتی شب ها به رختخواب می‌روید، به نوری نیاز دارید که به شما کمک می‌کند آرام شوید و برای خواب آماده شوید.

همانطور که چراغ‌هایی که در چراغ میز اداری خود استفاده می‌کنید به شما کمک نمی‌کند بخوابید، یا استفاده از چراغ خوابتان در کنار کامپیوتر به تمرکز شما کمکی نمی‌کند. وقت آن است که چیز جدیدی را امتحان کنید. یک چیز بهتر! نوری که باعث سردرد شما نشود، اما به‌اندازه‌ای کافی روشن باشد که نیاز به خوردن قهوه‌ نداشته نباشید.

2. به کدام نوع منبع نور نیاز دارید؟

روشنایی میز کار کامپیوتر
روشنایی میز کار کامپیوتر

هنگام انتخاب بهترین لامپ برای محل کار، باید نوع روشنایی که برای شما مناسب است را در نظر بگیرید. چند گزینه وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

  • طبیعی : نور روز را به محل کار خود بیاورید (مانند پنجره‌های بزرگی که قبلاً ذکر کردیم).
  • محیط  :منبع اصلی نور برای کل اتاق ، روشنایی محیط را می‌توان با وسایل نصب‌شده روی سقف مانند لوستر ایجاد کرد.
  • بالای سر: لامپ را در سقف بالای سرخود قرار دهید تا از بالای سر روشن شود. این لامپ ها معمولاً حوضچه وسیعی از نور می تابانند.
  • کاربرد:  ساخته‌شده با چراغ‌های LED ، این نوع لامپ به شما کمک می‌کند تا کار دقیق در دستتان تمرکز کنید.  بهترین گزینه برای کسی که کار خاص را انجام می‌دهد، ازجمله کار روی میز، عالی هستند. معمولاً می‌توانید این لامپ‌ها را طوری تنظیم کنید که قسمت‌های ضروری میزتان را روشن کنند.
  • اصلاحی : این نوع نورپردازی به کاهش تابش خیره‌کننده صفحه کامپیوتر شما کمک می کند.

 

3. دمای رنگ مناسب خود را پیدا کنید

هرچه نور گرمتر باشد، آرامش بخش تر خواهد بود. هر چه نور سردتر باشد، احتمالاً هوشیارتر و بیدارتر خواهید بود. نور خنک کمتر دعوت‌کننده و بالینی تر است، بنابراین اگر باید دیرتر بیدار بمانید، نور خنک برای شما مناسب است.

اگر برای انتخاب مشکل دارید، باید به سراغ لامپی بروید که نور طبیعی روز را ساطع می کند. این برای چشمان شما خوشایندتر است.

4. مکانیزم های کنترل روشنایی

روشنایی میز کار کامپیوتر طراحی
روشنایی میز کار کامپیوتر طراحی

چراغ رومیزی با فناوری تنظیم خودکار روشنایی. لامپ هوشمند دارای حسگر نور محیطی است که قدرت نور را به‌طور خودکار با توجه به محیط اطراف شما تغییر می دهد.

این نه‌تنها برای کاهش فشار و خستگی چشم عالی است، بلکه لازم نیست خودتان نگران کم‌نور کردن آن باشید. از آنجایی که در اوایل عصر روشنایی کم می شود، لامپ را روشن کنید، آن را در جایی‌که نور باید بتابد تنظیم کنید و اجازه دهید به‌طور خودکار فضای کاری شمارا متناسب با میزان نور مورد نیاز روشن کند.

موفق باشید!